Szkoła Podstawowa

Wykałaczkowy ludzik

Mam dla Was drogie przedszkolaki kolejną kreatywną propozycję zabawy, która pozwoli Wam miło spędzić czas, a przy okazji poćwiczymy percepcje wzrokową, która jest tak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Informacja dla rodzica: Co to jest percepcja wzrokowa?

Jest to zdolność rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, a także ich rozumienie i interpretowanie zgodnie z posiadanym doświadczeniem. Jest to przede wszystkim praca mózgu i oka. Oczy ułatwiają pracę mózgu, poprzez prawidłowe widzenie. To Nasz mózg jest głównym działającym w wykonywaniu takich ćwiczeń.

Dlaczego jest ważna?

Dzięki prawidłowo rozwiniętej percepcji wzrokowej dziecko m.in:

  • nie ma trudności z rozróżnianiem figur geometrycznych, nawet, gdy są odwrócone,

  • sprawnie wykonuje czynności oparte na koordynacji wzrokowo-ruchowej np. rzucanie do celu,

  • nie ma problemu z określeniem położenia przedmiotów w przestrzeni,

  • nie myli liter podobnych do siebie, np. d i p

  • łatwiej naśladuje (uczy się przez naśladowanie innych).

 

Jak ją można ćwiczyć?

  • Dobieranie par jednakowych obrazków, figur geometrycznych,

  • Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,

  • Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,

  • Dopasowywanie części obrazków do całości,

  • Uzupełnianie braków w obrazku,

  • Zabawy zręcznościowe- toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów,

  • Wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo,

  • Rozpoznawanie treści obrazków,

  • Odtwarzanie z pamięci układu elementów,

  • Układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych i klocków, według wzoru

i z pamięci.

 

Potrzebne materiały:

 

Wykałaczki, patyczki lub słomki, plastikowy korek od butelki i kartki z zadaniem do wykonania.

 

Powodzenia! Miłej zabawy.

Monika Tejchman

 

 

Literatura:

Frańczyk A., Krajewska K., „Program stymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno- terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych”, Impuls, Kraków 2002, Spionek H., „Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka”, PWN, Warszawa 1965