Szkoła Podstawowa

Logo szkoły

im. Kardynała

 

Stefana Wyszyńskiego 

 

Stojadła

 

ul. Południowa 20.

 

05-300 Mińsk Mazowiecki

 

Tel: 025 758-22-46

 

sp.stojadla@minskmazowiecki.pl

 

Wakacyjny list do Rodziców

Drogi Rodzicu!

 

Za kilka dni rozpoczynają się wakacje. Czasami wtedy Rodzice rezygnują z różnych ćwiczeń dodatkowych dla dzieci: nauki języków obcych, gry na instrumencie, cotygodniowej pływalni lub judo. Jest to zrozumiałe – dzieci także mają prawo do wypoczynku, szczególnie po całym roku szkolnym. Z terapią logopedyczną jest inaczej – im więcej ćwiczeń, tym lepsze efekty, natomiast im dłuższa przerwa – tym większe ryzyko niechcianych zmian. Czasem jest tak, że nie mamy wpływu na przerwę w spotkaniach z logopedą, lub planowana przerwa znacznie się przedłuża. Co wtedy robić? Sięgnij po kilka prostych ćwiczeń i zabaw, które z sukcesem wykorzystasz podczas wakacyjnych dni, a które będą miały charakter logopedyczny – bez świadomego udziału dziecka w ćwiczeniach.

A oto kilka przykładów, które można wykorzystać w wakacje:

  1. Zabawa piłką: podrzucanie, rzucanie do siebie, rzucanie do celu, kopanie piłki w określonym kierunku; ważne, żeby każdy ruch piłki powiązany był z sylabą lub wyrazem utrwalającym wymowę.

  2. Huśtawka: asekurujesz Malucha na placu zabaw? Podczas huśtania się, zorganizuj zabawę słowną. Dla młodszych – kategoryzacja: wymień jak najwięcej ubrań, zabawek, pojazdów, owoców, imion; dla starszych: co słyszysz na początku wyrazu? Jaką sylabę, głoskę? Wymień wyrazy zaczynające się od głoski…. jaki wyraz zaczyna się i kończy tą samą głoską? Kontroluj sposób wymawiania.

  3. Skakanka! Czy można skakać i mówić? Można! A najskoczniej można ćwiczyć… sylaby! SZA, SZO, SZU…( inne sylaby z głoską, z którą dziecko ma problem)

  4. Piknik: zabierz, oprócz smakołyków i kocyka, grę: domino, memory, lub inne, które zaangażują rodzinę: scrabble, zgadnij kto to, gry planszowe… nawet w takich chwilach masz wpływ na rozwój swojego dziecka!

  5. Podróż samochodem: każdy z pasażerów wymawia słowo, które rozpoczyna się na tę głoskę, którą zakończył się wyraz poprzedni, na przykład: mama – sok; tata – kiwi; Ola: igła; Tomek – antena. Ciekawe, czy ktoś wypowie dwa razy tę samą nazwę, albo czy komuś braknie wyrazów! Podczas jazdy nie zapomnijcie o śpiewaniu piosenek, opowiadaniu historii i żartów.

  6. Podsumowanie dnia: zadaniem malucha jest opowiadanie tego, co przeżył i doświadczył
    w minionym dniu. Warunkiem jest piękne mówienie. A może dodatkowo narysuje scenę
    z fantastycznego dnia?

  7. Deszczowy dzień? Proponuję zabawę sylabami. Zajrzyj do zeszytu zajęć logopedycznych
    i wybierz kilka ćwiczeń.

     

Pamiętaj o tym, że największe efekty osiągają te dzieci, które uczą się przez zabawę oraz których rodzice aktywnie uczestniczą w procesie wspierania i rozwoju mowy.

 

Wykorzystajcie wakacje, aby wspólnie spędzić czas!

 

 

 

Życzę pięknej pogody i udanego odpoczynku!

 

 

 

LOGOPEDA

Monika Komuda