Szkoła Podstawowa

Andrzejki

Andrzejki to tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie. W dawnych czasach przywiązywano do wróżb andrzejkowych wielką wagę. W wierzeniach ludowych miały one magiczną moc. Wróżby czynione w wigilię Andrzejek, 29 listopada przynosiły odpowiedzi na długo oczekiwane pytania. Wszystkie dziewczęta tego wieczoru chciały poznać swoją przyszłość.

Były wróżby z butów ustawianym jeden za drugim, z kości baranich rzuconym psom, czy ze sztachet w płocie. Nie mogło się tez obyć bez lania wosku i odczytywania przyszłości z cienia rzucanego na ścianę. Dziewczęta zaglądały też do studni, gdzie w wodzie miała im się ukazać głowa narzeczonego. Przy wróżbach chłopcy często płatali im figle. Kiedy dziewczyna nachyliła się nad studnią, chłopcy na kiju wychylali główkę kapusty. I co zobaczyła? – kapuścianą głowę.

W naszej szkole Andrzejki zgromadziły uczniów klas I-III na sali gimnastycznej. W tajemniczej atmosferze dzieciaki nie mogły się doczekać, kiedy poznają swoją przyszłość. Oprócz tradycyjnych, wszystkim znanych wróżb nauczycielki przygotowały moc innych atrakcyjnych zabaw. Dużą niespodzianką było przybycie Cyganeczki, w rolę której wcieliła się wychowawczyni klasy II –p.Sylwia Majszyk. Powitała ona wszystkie dzieci, gromadząc je wokół siebie, opowiedziała o wróżbach i przepowiedniach. Następnie w tajemniczej atmosferze wszyscy powtórzyli zaklęcie i rozpoczął się czas wróżby. Jak na Cygankę przystało, pani Sylwia wróżyła z ręki i z kart. U cyganki dzieci mogły dowiedzieć się o swojej przyszłości z Talerzyków Przeznaczenia. Na stoliku leżały obrączka – symbol małżeństwa, różaniec –symbol życia w habicie i mirt – symbol staropanieństwa przykryte talerzykami. Uczestnicy zabawy wybierali jeden talerzyk, wielokrotnie powtarzając wróżbę, dla pewnościJ. Dużym powodzeniem cieszyła się wizyta u wróżki Eli – p.Elżbiety Leszczyńskiej, której atrybutem było Imienne Serce. Chłopcy nakłuwali szpilką serce, na odwrocie którego były wypisane imiona dziewcząt, dziewczynki – serce z imionami chłopców. W ten sposób wszyscy dowiedzieli się, jak będą mieli na imię ich przyszli małżonkowie. Drugą wróżbą, którą proponowała wróżka Ela to „Mowa kwiatów”. Dzieci losowały kwiat, a pani objaśniała im jego symbolikę. Wróżka Ula- wychowawczyni klasy III proponowała dzieciom wróżbę numerologiczną. Każdy uczestnik zabawy musiał dodaje kolejne cyfry ze swojej daty urodzenia, a Wróżka” odczytywała z „Księgi symboli”, co mówią liczby. Na stoliku rozłożone były też karty, które dzieci losowały, zaś wróżka informowała o jej znaczeniu. Zegar przyszłości” to kolejna sympatyczna zabawa, do której ustawiała się kolejka chętnych. Dwanaście przepowiedni ułożonych w formie tarczy zegara informowało dzieci, o tym co wkrótce nadejdzie. Kolejni uczniowie kręcili butelką niczym wskazówką zegara i odczytywali wskazaną przez szyjkę butelki informację jako swoją przyszłość. Dzień wróżb andrzejkowych minął bardzo szybko, a zakończył się przeczytaniem listu od św. Andrzeja. Teraz już tylko pozostaje dzieciom oczekiwanie na spełnienie przepowiedni i wróżb….

                                                                   Urszula Buczek