Szkoła Podstawowa

Projekt eTwinning "My Seed Diary:

Projekt eTwinning "My Seed Diary:
 
Mimo zamknięcia szkół udało nam się skończyć projekt eTwinning, który realizowaliśmy ze szkołą w Hiszpanii. Wykorzystaliśmy różnice klimatyczne między oboma państwami i obserwowaliśmy, jaki wpływa ma klimat na rośliny. Stawialiśmy hipotezy i testowaliśmy je, a na koniec wspólnie stworzyliśmy "Dziennik rośliny". 
 
Uczniowie ze szkół partnerskich wsadzili nasiona fasoli, wykorzystując zużyte opakowania plastikowe. Następnie obserwowali, czy nasiona zachowują się tak samo w różnych warunkach: Polacy sprawdzali różne materiały, w których posadzili nasiona, a Hiszpanie testowali potrzebną ilość wody i światła słonecznego. Obserwacje były poparte rysunkami kolejnych etapów wzrostu. Uczniowie porównywali, czy tak samo zachowują się rośliny w obu klimatach. Na koniec wspólnie stworzyli "My seed diary" (Dziennik rośliny) i posumowali obserwacje.
 
Główną wartością projektu było zaangażowanie dzieci na każdym etapie projektu i zostawienie im dużej swobody w doborze metod pracy tak, aby czuli się odpowiedzialni za cały projekt. Nasiona sadziliśmy siedząc na dywanie razem, ale każdy uczeń wsadził przynajmniej 1 nasionko. Samodzielnie obserwowali wzrost roślin i wykonywali rysunki. Od początku byli bardzo zaangażowani w projekt: zadawali mnóstwo pytań i informowali pozostałe dzieci, kiedy zaobserwowali coś ciekawego. Ich pomysłem było, aby sprawdzić, czy fasola wyrośnie w papierze, piasku, folii, kamieniach, wodzie i innych materiałach. 
 
Podobało im sie to, że faktycznie mogli dotknąć ziemi, roślin, sami podlewali i czuli się odpowiedzialni za roślinki. Uczniowie mieli duży wpływ na przebieg projektu - zadawali pytania, stawiali hipotezy i mogli je testować. To uczniowie wymyślali aktywności takie, jak głosowanie na ulubione warzywa i owoce. Bardzo przeżywali też, kiedy okazało się, że w Hiszpanii rośliny rozwijają sie szybciej niż w Polsce. Ponadto podczas spotkania online z partnerami uczniowie mieli też okazję wykorzystać i utrwalić poznane słownictwo z języka nagielskiego (warzywa i owoce) a także przedstawianie się w jęz. angielskim. Rozwinęli więc kompetencje porozumiewania się w języku ojczystym i obcym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność oraz ekspresję kulturalną.
 
Wspólnie stworzyliśmy dziennik projektu:
 
Efektem końcowym projektu jest "Dziennik rośliny", który wykonaliśmy wspólnie z rysunków dzieci polskich i hiszpańskich na tablicy conceptboard.
 
Ewa Przybysz-Gardyza